måndag 4 november 2013

Vad är en Ultraidiot?

Jag tror att de allra flesta skulle koppla ihop ordet till någon som är lite mer idiot än en vanlig idiot. För en löpare, så är det självklart något helt annat. Då handlar det om en person som helt snöat in sig på distanser längre än ett marathon, alltså mer än 42,2 kilometers löpning. Kort sagt en person som gillar att hålla på länge med samma sak.

Min egen tolkning
Är dock att jag är den ultimata Ultraidioten. Jag har kommit till denna slutsats  efter att jag anmält mig till Ultravasan. Alltså 9 mils (!) terränglöpning utmed Vasaloppsspåret. Mitt problem är bara, nu kommer det idiotiska håll i er, jag har inga realistiska förutsättningar att klara detta! Alltså jag pendlar till mitt jobb 4-4,5 timmar/ dag, jag befinner mig 9 timmar på jobbet, måndag till fredag. Som du, käre läsare märker, så finns det inte mycket tid kvar för träning. Så, med andra ord, det är idiotiskt att anmäla sig till denna kommande plåga.
 Jag har inget gym på gång/cykelavstånd, inget löpband väntar på mig hemma, bara en otroligt förstående hustru och en hund som vill gå promenader.
För att göra det än värre, så gillar min fru att baka. Hon är rent ut sagt grym på att baka! För att ni ska förstå hur bra hon är på att baka så tänk så här. Den som vinner "hela Sverige bakar" är en glad nybörjaramatör i jämförelse med min fru. Och då jag är en karaktärslös människa som gillar nybakat, så är ju inte min kroppsform den ultimata för långdistanslöpning. Jag är helt enkelt för kort för min vikt.

Så vad talar då för att jag ska lyckas? I ärlighetens namn, så finns det faktiskt några saker, som kan göra att jag lyckas med detta idiotiska påhitt. Först av allt, så sponsras jag av min arbetsgivare med en timmes friskvård i veckan! Jag tar oftast ut en halvtimme före lunchen, så har jag en möjlighet att hålla på i drygt en timme, två gånger i veckan. Vidare så har jag oreglerad arbetstid. Vilket är grymt bra, det innebär att jag jobbar mycket när det är mycket att göra och när det är mindre att göra så tar jag ett träningspass. Dessutom så har jag viljan och passionen, jag gillar att springa. Så häng med mig på min resa mot målet i Mora den 24 augusti 2014. Jag kommer att tala om för dig när jag tycker det är skönt och när det gör ont. Jag kommer att försöka att avslöja hur man blir en Ultraidiot!



2 kommentarer:

  1. Ska bli intressant att följa dig på din resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan. Japp det kommer att bli en resa, det kan jag lova. Kanske är det så att utmaningen kommer att tuffas till om ett tag. Vi får se, jag vet inte om jag törs. Låter det kryptiskt? Ja, det är meningen :)

      Radera