tisdag 25 mars 2014

Doftfritt

För ett par veckor sedan var min fru och jag iväg i Grebbestad. I denna fantastiska fiskeby i norra Bohuslän finns det mycket att se på och att bara få strosa om kring på gatorna kan vara nog så avkopplande. Åtminstone nu på vintern när det inte finns några turister, som stör lugnet.
Givetvis fanns det en baktanke från min sida, med besöket. I Grebbestad finns inte bara ett bryggeri, där finns även nordens största sportaffär! Så nu när våren är på väg, vad passar bättre än att köpa lite nya fräscha träningskläder? För allvarligt talat, även om man tvättar träningskläderna direkt efter passet, så luktar de ju inte direkt nyinköpta.
Vi gick igenom butiken och för att döva mitt dåliga samvete (att jag lurat med min hustru på detta), så föreslår jag att hon ska köpa sig en ny jacka. Jag vet att hon har spanat på jackor sen mellandagsrean, men det blev aldrig något köp eftersom sjukdom kom emellan.
Själv pep jag iväg för att kolla in kortbyxor, tröjor och strumpor. Ja jösses vad jag klämde och kände på grejer.
Så, det blev en ny tränings T-shirt och så blev det en ny skaljacka, perfekt att ha på sig när man är ute och vandrar.
När vi kommer fram till kassorna, ser jag att precis ovanför "bandet" så finns en hylla med massor av burkar och flaskor. De innehåller impregnering för såväl kläder och skor. Dessutom finns det tvättmedel på flaska där.
Jag råka ta tag i en flaska med "sporttvättmedel" och vips så börjar kassörskan med merförsäljning..
- Har du använt det tvättmedlet tidigare?
- Nä
- Det är jättebra, det är ett tvättmedel som tar bort den där inpyrda doften som kan finnas kvar i träningskläder (Här började min fru intressera sig för produkten), Till skillnad från andra tvättmedel som bara luktar mer och inte tar bort doften, så luktar det här tvättmedlet ingenting och kläderna luktar inte heller någonting efter att man använt det.
Ja, så helt plötsligt så står jag där i butiken med en flaska tvätt medel á 4 dl, som kostar 100 spänn. Men från och med nu ska mina träningskläder inte lukta någonting och det är ju bra, tycker frugan.

Den senaste veckan när jag varit ute och lufsat så har jag upptagits kring tanken: Hur luktar ingenting? För jag håller inte med om att mina träningskläder inte luktar någonting efter det att jag tvättat dem med detta fantastiska tvättmedel. Det är bara det att jag inte kan definiera doften.
Ja, såna här filosofiska tankar kan komma till mig när jag är ute och springer.
Våren är inte doftfri!


 
Jag vill passa på att avsluta med att jag återhämtat mig från förra veckans mardröms/underbara långpass. Jag följer precis  min plan. I söndags trippade jag iväg 29,5 km på mitt distanspass, hastigheten var lite högre än förväntat. Fast snittiden blev väl bara något marginellt snabbare än jag hoppats på. Det beror på att de sista 6 kilometrarna, kände jag av en vattenblåsa som poppade upp (högst oväntat) under vänster stortå. Jag blev därför tvungen att hålla igen lite. Konstigt ställe att få en vatten blåsa på, förresten. Men å andra sidan, någon gång ska det också hända och hellre nu än på Ultra Vasan.
Jag har även börjat att springa med ryggan, som jag fick i födelsedagspresent. Den sitter som gjuten! Jag tror att jag är lite kär i den :)
Hur det gick med min älskades nya jacka? Jag vet faktiskt inte hur många hon provade medans jag stod och peppade/ var smakråd. Det hela slutade med att hon inte visste riktigt och därför valde hon att inte köpa någon. Jag funderar därför på att åka tillbaka till Grebbestad och köpa en i smyg till henne. Hon kan ju få den i födelsedagspresent...

2 kommentarer:

  1. Hmm din fru fyller väl år i augusti. Lite sen och få en jacka då! Påskpresent tycker jag låter som en bra ide:-) Glad Påsk Torsten!

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det kan du ju ha rätt i. Men det är säkert kallt kl 4 på morgonen den 23 augusti när hon ska skjutsa mig till starten i Sälen :) Glad Påsk på dig också Cecilia!

    SvaraRadera