fredag 7 mars 2014

Jag är inte IKEA kompatibel!

Idag har jag varit på med min fru på ett planerat besök på sjukhuset, vi kan kalla det för en efterkontroll som läkarna ville göra ett par veckor efter hennes operation. Vi har hela veckan talat om att när vi ändå är ute och åker, så kan vi ju passa på att gå in på IKEA Torp, utanför Uddevalla.
Låt mig nu vara tydlig med en sak, jag har haft väldigt svårt för IKEA under min levnad. Alltså det blir ju aldrig som man tänkt sig. Antingen köper man mer än man tänkt sig eller så finns knappt hälften av det man ska ha. Med åren har jag dock kommit på att det är bara att följa med strömmen. Jag kan inte sticka under stol med att jag faktiskt är lite inredningsintresserad, så helt ointressanta är inte besöken. Och alltid hittar man något...
Så varför detta inlägg? Allt verkar ju ha gått bra, eller?
Jo, nu är det så att inför hustruns läkarbesök så var det anbefallt en kortare fasta, ca. 16 timmar. Jag tycker inte att man ska behöva fasta ensam, så givetvis har jag sympatifastat med min älskade. Lika självklart som att vi ska besöka möbelbutiken, lika självklart är det att jag ska ha den där salladen med räkor och sparris, som de gjorde reklam för i sin medlemstidning. Jag har studerat tidningen, som vi fick i tisdags, väldigt noga. Just denna maträtt presenterades som en av vårens stora nyheter.  Passar finfint tänkte jag, en liten portion sallad på min träningsfria dag, kan det bli bättre?
Så vad är det då som gjort mig så upprörd att jag gått ut och deklarerat att jag anser att IKEA:s restaurang på Torp är Sveriges sämsta restaurang?
1, Har man två serveringslinjer, så bör dessa vara öppna när man har rusch i restaurangen, tycker jag.
2, Och håll i er, för nu kommer det. När jag ska ta min sallad, vårens stora nyhet i restaurangen, så är den slut. Det är jag och en annan man som vill ha denna sallad. Alltså ber ett restaurangbiträde ett annat biträde att gå över och kolla om det finns någon sallad kvar vid den stängda linjen. Efter en liten kommer nr.2 tillbaka och säger att de är slut.
Eftersom jag har ett förflutet i restaurangbranschen så frågar jag vad det är hon har bakom sin rygg, hon ser oförstående på mig och jag förklarar att det är ett kök. I köket lagar man mat, ibland slänger man till och med ihop en sallad. Om nu salladen som jag och den andre gästen vill ha är slut, varför gör de inga nya? Salladen står på menyn och dessutom så är det en av restaurangens stora nyheter, denna vår.
Kan det vara så att någon av ingredienserna är slut och det är därför de inte kan göra salladen, funderar jag?
Jag tycker faktiskt att det är en berättigad fråga, när man är i en restaurang, rätten finns på menyn och köket är öppet. Min fråga var inte ställd i något oförskämt tonfall, utan jag var bara en gäst som ville ha svar på en fråga. Hon tittar på mig och är tyst, sedan utspelar sig följande dialog:
- Jaha du menar den salladen. Nä du, den har vi tagit bort från menyn, vi säljer inte den längre.
-Men om ni inte säljer den längre, varför gick du bort till den andra serveringslinjen och kollade om ni hade den?
(tystnad)
-Alltså vi har tagit bort den från menyn.
-Nä, det har ni inte, den står på menytavlan där på väggen, titta om du inte tror mig. Framför rättens namn står det att det är en nyhet.
(längre tystnad)
-Men vi har tagit bort den från menyn för den säljer inte.
-Öhhh, har ni tagit bort den? Det är ju en av vårens nyheter i restaurangen.
(lång tystnad)
- Ja, men nu har vi tagit bort den.
Goddag yxskaft då...
Lite senare var vi iväg och skulle plocka till oss grejerna vi bestämt oss för att inhandla. Då kommer det en fin liten jingel ur högtalarna. En reklamsnutt från restaurangen. "Nyhet i restaurangen är räksallad med sparris för endast..."
Så vad åt jag då istället, ja det fick bli en kycklingsallad med sparris. En kulinarisk upplevelse som jag kunde klarat mig utan och som jag sannerligen inte ens skulle bjuda mina ovänner på. Eftersom ingen av dem har varit så onda att de förtjänar ett sådant straff.
Min hustru är väldigt tålamod och förstående, så hon förgyllde mitt besök med att jag fick en mjukglass innan vi lämnade butiken.
Så ny är det officiellt, årets första mjukglass är uppäten!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar