tisdag 17 december 2013

Musikhjälpen 2013

Ja den veckan lär jag aldrig glömma.
Men egentligen började en vecka före själva Musikhjälpen (mh). Jag satt och funderade på om inte mina kompisar i Lonesome Runners kunde göra något tillsammans. Så jag skrev på forumet att jag tänkte lägga upp en E-bössa på musikhjälpen sedan föreslog jag att vi kunde skänka 1 kr./avverkad kilometer under mh veckan. Sjukt bra idé tyckte väldigt många. En del tyckte att det var lite fjösigt med en krona/km, så inofficiellt så bestämdes att det var 10 spänn som gällde, alternativt att man skänkte det man ville. Sedan kom vi på det briljanta att för att marknadsföra detta, så skulle vi springa 24 timmar runt Gustav Adolfs torg i Göteborg (det var därifrån mh sändes). Så jag fick i uppdrag att ordna ett 24 timmars schema. Schemat var bara en grundbemanning, så att ingen behövde springa ensam och för att vi skulle kunna hålla på i de 24 timmarna. Då Lonesome Runners bara har klubbkläder på beställning, så bestämde någon att det skulle tryckas reflexvästar, med namnet.
När schemat var mer eller mindre spikat, så började jag räkna på, hur mycket vi skulle kunna springa in till mh. 34-48 mil borde vi väl hinna på ett dygn tänkte jag, så det blir ju 3.400 - 4.800Kr. Inte illa, med tanke på att löpningen faktiskt är gratis i vanliga fall.
                     Reflexvästen förevisas så att man ska förstå hur den ska användas :)

Det jag kanske missbedömde en smula, var att när löpare gör något, så gör det ta mig tusan ordentligt! Jag tänkte inte heller på det där med spring där du är och skänk pengar om du har lust. Det visade sig att det finns fler torg i Sverige. Så ett gäng stack iväg på en 10 -torgsrunda i Lund, sträckan mätte ca.10km.
Oj vad det sprangs, det sprangs i Thailand, i Dublin och i princip överallt i hela Sverige kändes det som. Pengarna bara rullade in.
Fler initiativ togs, barnmorskor i gruppen började utmana varandra, sedan följde fler yrkesgrupper efter. Någon kom på att vi kunde utfärda diplom till de som sprungit och skänkt pengar. Men för att få diplomet så var man tvungen att skänka 25 kr till vår E-bössa. Alla verkade ha kommit in i någon form av "tävlingsmode", Helt plötsligt och utan att jag riktigt fattade det, så hade vi 10.000 kr i bössan. Vi låg på 13 plats på insamlingslistan. Sedan drällde det bara in mer pengar. Nu var vi uppe i 15.000 och det kändes helt overkligt, samtidigt så kom vi upp på 10 plats och därmed första sidan av insamlingslistan.
                                                  Det finns torg i Lund också!

Jag fick äran att vara med och inleda löpningen kl.16, på Gustav Adolfs torg, sedan hade jag ett pass kl.22-23 samt ett kl. 01-03. jag skulle givetvis även vara med den avslutande timmen mellan kl. 15-16. Problemet vara bara att när jag vaknade efter nattpasset så hade min högra vad en helt annan åsikt om det sista passet än vad jag hade. 4 timmars löpning på kullersten hade tagit ut sin rätt. Vaden var kaput. Jag vill betona att det inte vid något tillfälle (nja undantaget lite då och då), var det mindre än två som sprang. Alla var ju välkomna, så ibland var vi 8-10 stycken, som lattjade runt på torget.
                                                      Startcrew efter sitt pass
 Reflexvästen drar till sig utomjordiska beundrare, alt. om det är den som har på sig västen, jag låter det vara osagt :)
                               
Jaha, det har sig ju inte bättre än att jag fick komma in i buren, Där satt David Druid som var nattgäst, Kodjo Akolor var den som höll i programmet och så blev man då intervjuad kl. 03:18 på natten. Direkt efter två timmars löpning på dessa härliga kullerstenar. Minns väl egentligen inte så mycket om vad jag sa, så det är ju bra att det finns sparat här : Lonesome Runners springer för musikhjälpen
Men som om det inte räckte så blev jag intervjuad av Jogg.se, när jag sprang mitt pass. Antar att han som intervjuade mig ville visa hur fit han var ;) Dessutom upplyste han mig om att Depeche Mode hade konsert och direkt tänkte jag på att det där kan ju ställa till med problem. Jag menar om publiken därifrån kommer hit till torget, hur ska vi agera mot alla berusade, kommer vi att få plats. Ja, frågorna var många. Men jag kunde konstatera att Depeche Mode förmodligen inte drar så mycket ung publik, som när jag var ung :) Torget var i närmaste tomt när jag sprang mitt nattpass.
Intervju i jogg.se
Så det har varit en omtumlande vecka för mig. Visst har man varit som på moln och känt att alla vi Lonesome Runners gör skillnad. Men det har även varit jäkligt jobbigt (på ett roligt sätt). Mycket anspänning inte minst under 24-timmars, men även genom att peppa och hela tiden följa med på vår FB sida.

Så hur slutade insamlingen då? Höll vi oss kvar på första sidan och 10:de platsen. Svaret är både ja och nej. Ja, Lonesome Runners höll sig kvar på första sidan, men nej, vi behöll inte 10:de platsen, Vi avancerade! Jag är lite osäker, men jag vill minnas att vi slutade 6:a (kan ha varit 7:a också).
Vår slutsumma då?
Hur fel hade jag i min beräkning??
Tja, kolla bilderna nedan, men jag kan väl avslöja att jag gjorde en grov felberäkning gällande viljan att skänka pengar för alla tjejers rät att överleva sin graviditet och Lonesome Runners tävlingsinstinkt!





                                                          HELT J-LA OTROLIGT !!!

Avslutningsvis: Inga träd får växa sig till himlen...
Var hemma hos mamma i helgen och hon precis som alla mammor (alla tror jag iaf) plockade snabbt ner mig genom att ställa två frågor.
1, Musikhjälpen? Det har jag aldrig hört talas om.
2, 50.000Kr, är det mycket pengar i detta sammanhanget tycker du?.
Japp, där kraschlandade man :) Jag älskar mamma.
Nedan kommer fler bilder Håll tillgodo om du vill.
                                                         After Run i Dublin

                                                      After Run i Thailand

                                                       Runners Nightshift

                                               Många varv runt runt runt torget

Kl. 03:18

                              Sover man på jobbet så måste man tala om varför!  

                       Delar av målgångsgänget med en av Lonesome Runners
                       legendariska, mytomspunna, grundare, Fredrick Askerup





1 kommentar: