måndag 13 april 2015

Vardagsmotion eller inte

I fredags blev jag utsatt för en kupp av min kära hustru. Vi har under en tid diskuterat och kommit fram till att vi ska köpa en ny dusch. Vilket är något som jag tror att vi bägge ser fram mot. Vår nuvarande installerades efter vattenskadan på toaletten för nästan 20 år sedan. Så den börjar bli lite föråldrad. Jag menar, vem vill ha en dusch där vattnet endast kommer uppifrån? Idag kan man ju välja mellan uppifrån och från sidorna och ta mig tusan om jag inte skulle kunna hitta någon som erbjuder underredsspolning också. De ska spela musik och en del har även inbyggd telefon. Just dessa lite mer exklusiva modellerna har kanske inte riktigt fallit oss i smaken, men att välja mellan "tropiskt regn" och massagedusch, har blivit ett måste. Men nu verkar det bli en renovering av vardagsrummet istället. För helt plötsligt så såldes TVn, som hängt så fint på väggen. Stolar såldes med samma hastighet och nu ska tydligen TV ljudet säljas också. Allt detta genomfördes genom kuppliknande former. Ingen förvarning överhuvudtaget!
 Alltså missförstå mig rätt, jag har inget emot denna förändring, men vad hände med duschen?

För övrigt har det varit en alldeles förträfflig träningshelg. Fredagen hann jag med en hyfsad promenad med hunden, Detta upprepades under lördagen. Under lördagen var det ju kanonväder, så efter hundpromenaden fick det bli lite slapp och en kopp kaffe, innan jag belönade mig med lite trail. Bestämde mig för att köra en gammal favoritbana. Dels för att det var länge sedan jag sprang den och dels för att jag ville kolla hur jag står mig mot mina tider från förr. Man kan säga att just det sistnämnda var något naivt. Jag trodde på allvar att jag skulle vara i närheten av mina tider från för ett år sedan. Jag har ett humm om vilken km tid jag hade då och jag vet definitivt vilken tid jag hade i lördags. Konstaterar att jag behöver några fler träningspass innan den hastigheten och uthålligheten är tillbaka.
Söndagen (igår) var det återigen helt fantastiskt väder. Visst det blåste lite mer, men solen sken. Eftersom det var en planerad vilodag, så fick jag faktiskt kämpa (lite iaf) för att jag inte skulle ge mig av på en löptur. Istället gjorde vi något som vi nästan aldrig brukar göra. Frugan och jag brukar oftast gå med hunden ensamma. Men igår var det ryggsäck på lite kaffe några mellanmålskex och en halv apelsin till hunden och sedan blev det avmarsch. Vi gick en ny vända, delvis iaf, för min fru. Vi hittade en fin utsiktplats med någorlunda lä, där vi satte oss ner och fikade, innan vi fortsatte.
Mer apelsin annars vill jag inte vara med på bilden!

När vi sedan kom hem så tänkte jag, att nu är det dags.
Dags för årets första gräsklippning. Sagt och gjort, fram med den gamla trotjänaren från Klippo. På med lite soppa och ett drag i snöret. Den brummade igång direkt. Klippo och jag, det gamla strävsamma paret. Medan jag gick där och klippte gräset kom jag att tänka på att vi kanske borde skaffa oss en sån där robotgräsklippare istället? Alltså det skulle ju frigöra mycket tid då jag kan göra andra saker som att träna exempelvis. Men allt eftersom gräsklippningen framskred så kom jag fram till att klippa gräsmattan är träning. Det är i och för sig inte löpning, men det är träning. Vardagsmotion, vilket ju alla mer eller mindre, säger är så viktigt. Så på min vilodag igår, vandrade jag i terrängen i nästan 2,5 timme samt klippte gräsmattan i 45 minuter.
Idag ska jag ta mig en lunchjogg med arbetskamraterna och avsluta den med "benmördaren" igen. Ikväll har vi på jobbet blivit inbjudna att testa "hotyoga". Yoga i ett varm rum alltså. Så vi är en handfull som ska testa detta. Idag blir det alltså dubbelpass.
Avsluningsvis vill jag gratulera alla Lonesome Runners som deltagit i tävlingar i helgen. Det var Ultran Fyr till Fyr i Danmark och det var Paris Marathon och diverse andra lopp. Bra jobbat!
Själv har jag bara 67 gånger kvar att släpa mig upp för backen med pilen, men det ska jag nog klara.
Ha nu en fin träningsvecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar