onsdag 15 april 2015

Benmördare och Yoga i 38 grader

Efter förra helgen så var det då åter dags att ta sig för en lunchjogg med åtminstone en av mina arbetskamrater. Det blev den gamla vanliga rundan, fast eftersom det blåste en hel del, så sprang vi varvet baklänges. Det visade sig vara ett smart drag för då avslutades de sista 300 metrarna, innan "benmördar´n" avslutades med en kraftig medvind. Sedan blev det som sagt dags att köra slut på benen i min egen lilla trappmaskin.
Efter lunchjoggen så blev det återhämtning på kontoret och efter det så stack vi (jag och fyra av mina arbetskamrater) iväg till SATS Masthugget. Vi hade blivit inbjudna till Mojo Yoga. jag är absolut ingen expert på Yoga, har bara varit på ett Yogapass tidigare i mitt liv och det var något helt annat än MojoYoga, då var det lugnt och avslappnande. Jag är inte säker men jag tror att de fick väcka mig. Detta scenario var inte aktuellt under måndagens Yoga. Vi stog där utanför lokalen, som ett litet gäng skolbarn, upprymda över att få börja skolan efter ett skollov. Nervositeten fanns där, vad var det vi hade gett oss in på? Hur gör man? Är det här något för mig? Vad ska de andra tro? Hur ser jag ut? Frågorna var de gamla vanliga, ovissheten över att inte veta vad som väntar på mig, kan ibland bli outhärdlig.
Nåväl, några minuter (typ 10) innan passet skulle börja släpptes vi in i den 34 grader varma lokalen. Mattor rullades ut och minihandukar delades ut så långt lagret räckte.
Sedan började vi med att vrida, tänja, stretcha kroppen i alla omöjliga ställningar. När man väl fått in något som man inbillade sig var någorlunda rätt position, så skulle man stå still så. Det var ställningar som verkligen fick alla mina okända muskler att jobba. Plankan var helt plötsligt outhärdlig att genomföra, armar och magen darrade som asplöv, allt under tiden som värmen sakta ökade för att till slut komma upp i 38 grader. Passet var ungefär en timme långt och det var sjukt svettdrivande.
Så här fin kan Yoga vara, jag har några pass kvar innan jag
kommer dit.

Funderar fortfarande på varför handdukarna som delades ut var så otroligt små? Det kan ju inte varit meningen att man skulle torka svett i dem, eller? Jag skulle ha kunnat fylla en insjö i Vätterns storlek med bara mitt svett. Glasögonen halkade bara av hela tiden, så de fick jag lägga på golvet. saknade dem inte så mycket eftersom svetten ändå rann in i ögonen och gjorde att jag knappt såg något.
Så här i efterhand kan jag konstatera att detta är med på topp 3 listan över de svettigaste passen som jag överlevt. Det här är en helt annan sak än mina vanliga träningspass! Okej jag erkänner, min energi tog slut 10-12 minuter innan yogapasset var slut. Jag kunde inte röra mig så mycket eftersom jag fick yrsel varje gång jag försökte. Fast det var helt okej, det var inte så att jag höll på att svimma eller så. det var bara det kroppen var helt slut på energi, på ett sånt där härligt sätt.
När träningspasset var slut, sa Marie (vår Yogainstruktör) att om 4 veckor skulle man starta upp en ny MojoYoga kurs med fokus på Core.
Jag har ju länge blundat för att min Core är asdålig, så direkt blev jag intresserad. Jag är övertygad om att om jag ska lyckas med mitt mål 2018, så måste jag stärka mig på flera ställen och framförallt måste jag jobba med min Core. Jag tror inte att jag kan "fuska" mig till att nå mitt mål 2018.
Så tack SATS Masthugget  för inbjudan och tack Marie för ditt tålamod med oss newbies
Och vem vet, jag kanske påbörjar att stärka min Core i 38 graders värme, på  #satsmasthugget

För övrigt kan jag meddela att även TV bänken verkar vara såld. Jag är dock mest förundrad över att ingen verkar visa intresse för TV ljudet. Är anläggningen verkligen så dålig?
Just nu lyssnar jag på Thin Lizzy och The Boys are back in Town. För bra musik blir aldrig gammal eller omordern!
Rock on!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar