lördag 5 september 2015

Oskulden


Under denna rubriken skulle jag kunna bygga upp en dramaturgi typ:
- Det hände en kväll i källaren, på ett hotell, för länge sedan. Det var mörkt smutsigt och lite fuktigt. Det var bara vi två där. Jag ville inte, men min kropp orkade inte streta emot, min hjärna sa till mig att någon gång måste vara den första och detta var ett lika bra tillfälle, som något annat, så Just Do It.
Och en del av detta är faktiskt sant. Det hände i en källare på Hotell Högland i Nässjö. Skillnaden är bara att det definitivt inte var mörkt. Det var ljust och fräscht, det luktade svagt ifrån bubbelpoolerna som stod en bit bort. Det stämmer även att det var något fuktigt i luften, troligtvis beroende på just bubbelpoolerna. Sant är det också att det bara var vi två där. Däremot så stämmer det inte att det var för länge sedan. Tvärtom, det hände i tisdags.

Under alla år som jag har sprungit har jag gjort detta utomhus. Det har aldrig varit något snack om saken. Löpning sysslar man med utomhus. Jag har sprungit i hetta och jag har sprungit i många av västkustens regnstormar. Framförallt minns jag när grannen och jag var ute och sprang i en klass 2 varnings snöstorm. Det var kanske inte det intelligentaste jag gjort, men det var kul. Eller kul och kul, det var kul så här i efterhand, då när det hände var det jobbigt, framförallt efter 5-6 kilometer, när jag började frysa så mycket så vi var tvungna att springa tillbaka till bilen. Antar att det var som att försöka springa samtidigt som kroppen har spasmer överallt.
Att springa inomhus, på ett löpband, det är inte min grej. Så har det alltid varit eller så har det alltid varit fram till i tisdags, rättare sagt. Jag hade som alltid tagit med mig träningskläder på min resa. Kanske packade jag lite väl naivt. T-shirt och kortbyxor typ.
När jag kom fram till Nässjö föll ett tätt duggregn och efter att ha längtat efter en löptur hela dagen, så kändes det inte lika lockande längre när jag kom in i entrén på hotellet. Det stod att de hade Amerikansk Buffé som kvällens After Work, för endast 45 Kr. Allvarligt talat, vem kan motstå ett sånt kvällsmål innan man lägger sig på hotellsängen och zappar igenom ett antal TV kanaler?
Hur som helst, jag slogs med mig själv om att välja buffén före träningen. Jag kom upp på rummet och kollade pliktskyldigast igenom hotellinfopärmen. Jajjemän, de hade givetvis ett gym! Men vänta lite nu, vad var det för en mackapär på bilden över gymmet? Ett löpband? Man kanske skulle testa?

Ja, det var så det gick till. Några minuter senare stod jag där i källaren på hotellet, i det ljusa fräscha rummet och sprang på ett löpband. 30 minuter senare var jag genomblöt av svett och syret i det lilla rummet var lika slut som mina lårmuskler. De följande två dagarna var jag nere och brände av 20 minuter löpning och lite gym innan dusch och frukost.  Jag kan helt klart förstå nyttan med ett löpband, men ingenting slår The Real Deal, ett riktigt pass i skogen!
Oskuldsfull?
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar